【報告】Workshop on Innovation in Digital Industries
昨日、一橋大学佐野書院にて、IMPP主催のデジタル産業におけるイノベーションのワークショップ(Workshop on Innovation in Digital Industries)を開催しました。
英国やドイツからも研究者を招き、デジタル化の進行によって、企業が迫られている対応の変化や、インターネットやゲームなど、デジタル産業におけるイノベーションについての発表と議論が行われました。
発表者と発表内容は以下の通りです。
・Opening Remarks
・The Conditions for successful entry in new digital industries: the role of generic complementary assets in the online games industry, presented by Marcela Miozzo (University of Manchester) and Cornelia Storz (University of Frankfurt)
・How does digital technology affect the boundary of product? : Rise and fall of the digital still camera industry, by Yaichi Aoshima (Hitotsubashi University, IIR)
・Innovation pattern of digital industry: An evolutionary process of the Home video game in Japan, by Fumihiko Ikuine (Tsukuba University)
・How a laid-off employee becomes an entrepreneur: The case of Nokia’s Bridge program, by Byeongwoo Kang (Hitotsubashi University, IIR)
・Platforms as institutional frameworks for cross-border trade: The case of Online Labour Markets, by Vili Lehdonvirta (University of Oxford)
・Platform Company Research – Some Data and Questions, by Michael Cusumano (MIT Sloan School, Tokyo University of Science)
・Closing Remarks